Vakantie

Bert Schreuders.jpgmaandag 24 juli 2023 21:56

Na een heel intensief 1ste halfjaar 2023 is het nu politiek gezien vakantie. Niet dat het werk stilligt maar de vergaderingen zijn er niet meer. De afgelopen maanden hebben vele dossiers extra inspanning gevraagd van onze fractie. Het belangrijkste is de komst van 200 statushouders naar een nieuw te openen AZC in Zevenbergen. Na vele avonden van vergaderen hierover, raadplegen inwoners, bedrijven en omwonenden, is in de laatste vergadering besloten om akkoord te gaan met de verdere ontwikkeling hiervan. Niet dat we geen vragen meer hebben, maar de grote lijn hebben we kunnen onderschrijven. Een tweede groot dossiers was de toekomst van de zwembaden in onze Gemeente. Momenteel hebben we er 4. Zoals ik de vorige keer al schreef, heeft het college besloten tot nader onderzoek, ondanks het eerder Raadsbesluit in 2021. Onze fractie heeft zich fors geroerd maar zoals het politiek gaat: de coalitie sloot de geledingen en het onderzoek gaat door. Inmiddels hebben wij als fractie een aantal vragen gesteld omdat de uitkomst van het onderzoek, in onze ogen, weinig afweek van het onderzoek 10 jaar terug. Alleen een actualisatie en de toevoeging om de baden eventueel duurzaam te maken. Het onderzoek kostte € 156.000,00. Antwoorden hebben wij nog niet maar dit dossier krijgt zeker een vervolg in september 2023. In 2017 heeft de toenmalige Raad besloten om een fietspad aan te leggen tussen de kern Moerdijk en Zevenbergen. Kosten toen 2,4 miljoen euro. Onlangs heeft het college na 6 jaar een voorstel aan de Raad voorgelegd waarbij de kosten waren opgelopen naar ca 7,4 miljoen euro. Uiteraard door het college onderbouwd maar niet genoeg voor onze fractie om voor te stemmen. Wij hebben dan een stemverklaring afgegeven en tegen gestemd. Ook hier was de meerderheid voor dus het fietspad komt er. Veel van deze besproken dossiers in de Raad kunt u terugluisteren op de website van onze gemeente. De kadernota 2024 is eveneens vastgesteld en dient als input voor de komende begroting. De bijdrage van onze fractie vindt u in een apart stuk.

Beste mensen, de afgelopen maanden waren heel intensief voor onze fractie, maar zeker ook voor uw fractievoorzitter. Het bovenstaande is maar een kleine greep. Gelukkig weten wij ons gedragen door onze Heer en Heiland. Hij geeft ons weer iedere keer de kracht om door te gaan, ondanks dat het soms uiterst moeilijk is om onze stem te laten horen. Dankbaar dat we als fractie zo kunnen en mogen werken. Nu is het vakantie tijd, mocht u nog gaan of blijft u thuis, Gezegende tijd gewenst.

hartelijke groet

Bert Schreuders

Fractievoorzitter ChristenUnie Moerdijk

Reacties op 'Vakantie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.